tisdag, augusti 21, 2007

Verkstad, besiktning

I tisdags var bilen iväg till verkstad för att äntligen få fason på bromsskivorna.
Det blev klart över dan och på eftermiddagen hämtade jag ut bilen.
Tyvärr är det antingen läckage på bromssystemet, eller så har dom inte luftat systemet ordentligt. Något som jag inte uppmärksammade direkt, men det får jag gå tillbaks med. Nästa dag bar det istället iväg till svensk bilprovning för min första besiktning.

Jag fick springa lite tidigare från jobbet för att hinna men fick ganska direkt köra in. Tja vad ska man säga. Förutom bromsarna, bromspedalen sjunker, så fick jag nedslag på rost i sidobalkarna. Värst på vänstra sidan, på högra nöjde han sig med att notera "bra att veta". Dessutom är det ett stort jäkla hål på avgasröret, direkt efter första ljuddämparen. Inte bra. Fästena till avgasröret är helt igenrostade, så det är risk att jag kommer få slita en del med det där. Men annars borde det inte vara alltför svårt att byta ut.
Dessutom fick jag nedslag på att jag glömt fylla på spolarvätska.
Så här ser alltså protokollet ut:
Fel:
avgassystem, läckage, avgasmätning inte utförd.
stomme sidobalk, höger yttre, rostskadad.
färdbroms funktion, pedal sjunker.
vindrutespolare, ur funtion.
Bra att veta:
stomme sidobalk, vänster yttre, rostskadad.

Angående vindrutespoaren har jag märkt en mysko grej. På väg hem från bilprovningen fyllde jag på vätska i spolaren. Dagen efter när jag kom ut för att titta till bilen var den en pöl på marken framför vänstra strålkastaren, och spolarvätskan hade minskat avsevärt. Det visade sig att det läcker ur munstycket på torkararmen på vänstra framljuset. Spolarvätskan rinner rakt ut när torkararmen står i viloläge!
När jag lossade den och riktade slangen rakt uppåt slutade det rinna, och när jag lossade den högra och riktade slangen nedåt så rann det där också. Mycket underligt. Det känns som om det antingen är någon slags tryck i systemet eller nån ventil som inte fungerar som den ska. Jag måste forska vidare i det här.
Som tur är har jag hittat Svenska 200-Klubben, vars internetforum är till stor hjälp.
www.svenska200klubben.se

Inga kommentarer: